dissabte, 16 d’octubre del 2010

Caceres del Tresor

QUÈ ÉS?

  • Definició:
Es refereix d'una cosa tan senzilla com una fitxa de treball o una pàgina web amb una sèrie de qüestions i un llistat d'adreces d'internet en què els alumnes han de cercar les respostes.
  • Estructura:
Els quatre apartats primers són necessaris, els altres opcionals.
Introducció:
Hem de descriure de forma breu i concreta "de què va la caça", intentant motivar o "enganxar" l'alumnat en l'activitat.
  • Preguntes:
Triem un tipus i nombre de qüestions d'acord amb l'edat dels alumnes a qui va adreçada i al nivell d'aprofundiment en el tema que pretenguem adquirir.
  • Recursos:
Igual que les qüestions, hem de seleccionar aquells recursos que s’ajustin millor a les edats dels nostres alumnes. Hem de tenir en compte el tipus de pàgina, el tipus de lletra, la publicitat que contingui, l'última actualització d'aquestes pàgines, ...
  • La Gran Pregunta:
Hem de formular-la de tal manera que la resposta requereixi la meditació sobre tota la informació obtinguda en consultar els recursos que els subministrem.
  • Avaluació = conclusió reflexió.
L'avaluació ha de servir perquè l'alumne conegui des del primer moment com ho anem a avaluar, que pot ser des de la valoració de les respostes a les preguntes fins a qualsevol altre tipus d'activitat. En qualsevol cas pensem que l'avaluació ha de ser més qualitativa que quantitativa.
  • Crèdits:
Persones que elaboren la caça del tresor així com l'agraïment als propietaris de les imatges o pàgines emprades per a la confecció de la mateixa i altres possibles fonts.
  • Didàctica i metodologia:
Creiem que és una aplicació didàctica molt útil per dues raons (entre altres):
1. Com a element de transició entre les activitats del llibre de text i les activitats a través d'internet tant per al professorat com per a l'alumnat.
2. A priori, la caça del tresor és una activitat conductista però si la elabora l'alumnat canvia completament el sentit del seu treball i passa a ser una activitat més constructivista, convertint-se així en una poderosa eina educativa.

D'acord amb el recentment publicat manual de la UNESCO podem dir que l'elaboració d'aquest material pot ajudar els estudiants a adquirir les capacitats necessàries per arribar a ser:
- Competents per utilitzar tecnologies de la informació;
- Cercadors, analitzadors i avaluadors d'informació;
- Resolutius en problemes i prenedors de decisions;
- Usuaris creatius i eficaços d'eines de productivitat;
- Comunicadors, col·laboradors, editors i productors, i
- Ciutadans informats, responsables i capaços de contribuir a la societat.

Alguns aspectes didàctics i metodològics a tenir en compte:
Les millors caces (i altres activitats similars) es dissenyen primer "en paper", després a l'ordinador. 
La repartició de l'alumnat dependrà, en gran mesura, del nombre d'ordinadors disponibles. 
Les respostes es poden demanar en suport digital, en paper o en ambdós. 
És molt important seguir el següent esquema: acció - reflexió.
Hauran de discutir per posar-se d’acord en molts detalls: quines preguntes fer, quines seran les pàgines per buscar les respostes, etc.

Passos a seguir per dissenyar una caça del tresor:
- Tria un tema.
- Determina els objectius.
- Selecciona els recursos.
- Elabora les preguntes.
- Tria la Gran Pregunta.
- Pensa en què i com vols a avaluar.

ENLLAÇOS D'INTERÈS